För två veckor sedan träffade vi Marie Kjellnäs som är chefredaktör för Utemagasinet. På vilket sätt kommer ett friluftsmagasin in i projektet kanske man kan undra?

Att jag valde att ta med dem är för att de har en verksamhet som talar direkt till konsumenten för att inspirera och informera om friluftsliv, olika besöksmål och produkter som man kan köpa för sina utevistelser. Nyligen hörde jag en kvinna beskriva media som ”ormen i Edens Lustgård” och beskrev det som att media många gånger lockar oss till nya köp och nya resor.
Media spelar en av många viktiga roller på den stora spelplanen för en mer hållbar utveckling av turism och friluftsliv, och därav att vi bokade ett besök med en av dem.

Samtalet med Utemagasinet kom att handla om vad de gör och deras tankar med det de förmedlar via sitt magasin och sina kanaler, vilket ansvar de tar och om den respons de får från sina läsare.
Inför besöket bad jag Let’s Meets egna följare om tips på frågor att ställa, och det de flesta ville veta var varför Utemagasinet har så många köp- och prylguider i sina nummer, något som kan bidra till en ökad konsumtion. Svaret från Utemagasinet blev att det är just de prylguiderna som läsaren generellt gillar mest. De nummer som hade de stora prylguiderna är de som säljer allra bäst. Det får en att fundera – vems är ansvaret – läsarens eller tidningens?

I inslaget, som kommer delas här under våren, gör Marie även ett medskick till andra medier som det senaste året friskt uppmanat människor att ge sig ut i naturen.

 

Nu frågar vi er!

Du som konsument som läser rese- och friluftsmagasin
Reflekterar du över vad som kommuniceras i media och hur det påverkar dig? Kommersiell media skriver såklart oftast om det som läsaren vill ha, för det är det som säljer – vems är då ansvaret för att innehållet ska inspirera till så hållbara val som möjligt – läsarens eller medias? Alltså, har läsaren ett ansvar också?

Du som arbetar inom media och skriver om resor och friluftsliv:
Skriver ni för att påverka andra, eller påverkas ni att skriva om det andra vill ha? Är det att sprida en viss artikel eller ett nummer under en kort period som är fokus, eller ser ni er själva i ett större perspektiv där ert material påverkar människors val och vardag i ett större och längre perspektiv?

Du som arbetar du på region- eller destinationsnivå?
Tror ni att ni kan påverka media i vad som skrivs om ert besöksmål? Om ni beslutat er för att kanalisera besökare av hållbarhetsskäl, är detta något ni även tar med er i er mediastrategi, och är det något ni uppmärksammar media på inför deras besök?

PS. Media skriver vad media vill och vi är tacksamma för att vi har oberoende och tryckfrihet i Sverige, jag är inte ute efter att vilja förändra det på något sätt… Men det är intressant att tänka på vilka val vi ALLA har som konsument, skribent eller destinationsutvecklare och hur vår syn och förståelse för varann i längden kan leda till förbättrade framtidsutsikter för klimatet och naturen. Att vi ALLA behöver lyssna in varann och förstå varför vissa val är viktigare än andra i ett hållbarhetsperspektiv och vad vi själva kan göra för att bidra till en mer långsiktig utveckling.
Det gäller inte bara prylar – utan även om resor och platser.

 

Se mer av Utemagasinet på www.utemagasinet.se eller på deras Instagram www.instagram.com/utemagasinetsverige