När vi var i Stockholm i slutet av januari träffade vi även Linda Åkerberg på Wilderness Stories som är fotograf, författare, bloggare och äventyrare – och säkert något mer som vi missat att nämna här.

Vi valde att träffa Linda av liknande anledning som vi även träffat Eartwanderess och Utemagasinet tidigare – för att hon liksom de andra är en form av oberoende media som kommunicerar direkt till konsumenten/läsaren och kan med vad hon skriver påverka andras val av resor eller produkter. Alla är de en slags influencer för resor, upplevelser och produkter.

Vi pratade bland annat om att skriva om det läsaren vill ha, eller att skriva om det man vill att läsaren ska ta del av. För Linda går de redan hand i hand. Hon arbetar på ett sätt där hon bestämmer sig för att testa sina egna gränser med en fysisk eller mental utmaning, sedan dokumenterar hon det hon gör och delar med sig av den i sina olika kanaler.

Linda tänker mycket på vad hon publicerar och varför, och vill inspirera andra till kloka val, något hon även påpekar att alla kan göra, även om man inte är verksam som bloggare eller har ett stort antal följare. Hur vi alla kommunicerar med våra nära och kära har också stor betydelse för de val som de kan tänkas göra i framtiden.

Du kan se mer av Linda på www.wilderness-stories.com och på Instagram @wildernessstories

 

Hela intervjun med Linda kommer i ett videoavsnitt som släpps här på vår webb under våren.

Nu frågar vi er!

Du som läser och följer resebloggar/reseskribenter/influencers…
Reflekterar du över vad som kommuniceras och hur det påverkar dig? Tänker du på att det du själv kommunicerar och den bild du delar med dig av till dina nära och kära kan få dem att göra mer hållbara val i sin tur?

Du som arbetar som reseskribent eller bloggare med fokus på resor och friluftsliv…
Skriver ni för att påverka andra, eller påverkas ni att skriva om det andra vill ha? Brukar ni fundera över vad syftet är med det ni delar och hur kan det påverka människors liv idag och i framtiden?

Du som arbetar du på region- eller destinationsnivå?
När ni väljer vilka influencers/reseskribenter/bloggare ni ska samarbeta med, brukar ni då utgå ifrån deras sätt att kommunicera ett ökat hållbarhetstänk till sina läsare/följare?