På vår resa norrut kunde vi inte låta bli att stanna till i Järvsö och spendera en natt där. När vi sökte efter ett boende ville vi ha ett familjeägt hotell som bevarade den kultur och historia som vi förknippar Järvsö med. Valet föll på Järvsöbaden, och vi förstod nog inte först hur rätt vi hade kommit. Här berättar vi framförallt om hur man på hotellet lyckats bevara en tradition och kultur och göra den till en del av gästens upplevelse.

Det sitter bakom tapeterna
Vi träffade Inger Ångström, vice VD, som tillsammans med sin man Per driver Järvsöbaden, en hotell- och konferensanläggning med spa beläget precis vid södra infarten till Järvsö i Hälsingland. Per är den fjärde generationen här på hotellet, hans släkt har drivit hotellet här sedan 1905.
Inger och jag sitter i en av de många salongerna och hon berättar den fantastiska, och långa historien, om Järvsöbaden, om hur kulturen lever kvar här än idag och om det som ”sitter bakom tapeterna.”
Hon berättar historier från förr, om hur Järvsöbaden kom till, om vad som hänt i rummet vi sitter i och hon visar foton i rummet på människor som varit verksamma på Järvsöbaden genom åren.

Efter en stund dyker hennes make Per Ångström upp som är VD och kökschef på Järvsöbaden. Även han slår sig ner i soffan och vi fortsätter att prata om Järvsöbaden och människorna som levt och verkat här genom tiderna. Strax därpå tittar en tredje person in i rummet, det är Pers moster Gunborg Pehrson som tillhör den tredje generationen på hotellet, och fortfarande verksam än idag, drygt 80 år ung. Det är tydligen svårt att slita sig från Järvsöbaden… Gunborg såg vi till både i serveringen och i receptionen under vår vistelse på hotellet.

 

Att föra en kultur och historia vidare
På juldagen kommer hästar med slädar och hämtar gästerna framför entrén till Järvsöbaden. Facklorna lyser upp vintermörkret och man beger sig till kyrkan i Järvsö för julotta. Tillbaka på Järvsöbaden igen några timmar senare väntar glögg och en uppdukad frukost i matsalen.
I entréhallen tar barnen av sig skorna när de kommer in, de känner att de kommer hem till någon och vill inte klampa in med snöiga skor.
I matsalen har gästerna fått ”sina egna bord” märkta med en skylt med sitt namn på. Det händer att personalen placerar gäster utifrån vilka de tror skulle uppskatta att prata med varann, och det händer gång på gång att gäster som träffats på Järvsöbadens middagar blivit vänner för livet.
På entréplanet finns flera salonger möblerade med små sittgrupper för umgänge. Ingen sittgrupp är den andra lik. På väggarna sitter tavlor med målningar från området och historiska dokument. På en av väggarna sitter fotografier av familjen som en gång startade hotellet här 1905.
Gästerna som anländer välkomnas med handskakning.

Den här beskrivningen hade kunnat vara densamma oavsett om året varit 1910, 1989 eller 2019.
Här har man lyckats bra med att bevara och föra vidare en kultur och historia.

Storytelling kanske en del skulle kalla det, men på Järvsöbaden har man inte sett det så, här gör man bara det man alltid gjort. Ändå är man ett levande exempel på ett företag som lyckats bra med just storytelling. Ofta blir personalen ståendes i en av salongerna och berättar för gästerna om de fotografier och dokument som sitter på väggarna och ovanför den öppna spisen, som visar Järvsöbadens historia och de människor som levt och verkat här genom åren, om hur de var som personer och vilken prägel de satt på hotellet.
På ett av porträtten ser vi den bortgångne servitören Ivar Olsson som kom att bo kvar på Järvsöbaden och vara verksam även långt efter pension, in i det sista hjälpte han till att vika servetter till matsalen. Vid ett tillfälle föll han och skadades lindrigt varpå han fick skjuts till läkaren som trodde att det var Ivars dotter som var med honom till sjukhuset, men Ivar svarade att ”Nej, det där är min chef, jag tjänstgör på Järvsöbaden”.

En annan fin grej med Järvsöbaden är att innan covid-19 så bjöd man in till tisdagsfrukost för företagen i Järvsö, ett tillfälle för näringslivet att träffas och hålla sig uppdaterade med vad som händer i bygden. Ett bra sätt att stärka banden mellan aktörerna i bygden.
Järvsöbaden är också populärt lunchalternativ för de som bor och arbetar i Järvsö med omnejd.

Besöket på Järvsöbaden berörde, det kändes som att komma hem till en släktgård som tog emot oss med öppna armar. Att de låter historien få leva kvar i inredning, i arbetssättet och i samtalen med gästerna gör att jag nästan upplever att även jag blev en del av historien här och lärde känna de människor som inte längre är i livet, men som vigt sina liv för arbetet på Järvsöbaden – de som lite skämtsamt sitter bakom tapeterna. Järvsöbaden har älskats av de som levt och verkat på hotellet i generationer, och det känns när man kommer hit, det sitter i väggarna. Jag kan inte annat än att själv bli förälskad i stället och ser fram emot att få komma ”hem till hotellet” igen.

Vårt fokus med besöket på Järvsöbaden var att se hur man valt att arbeta med att bevara och förmedla en kultur och historia och låta lokalinvånare och besökare ta del av den. Hoppas att den här berättelsen kan inspirera andra till att göra detsamma – och kanske få fler att besöka Järvsöbaden!