I februari träffade vi Annika Fredriksson som är t.f. VD för Swedish Lapland Visitors Board, ett destinationsbolag för Norrbottens län samt Skellefteå och Sorsele kommun. Ett stort geografiskt område som är en del av Sápmi, vilket innebär att destinationen också är renbetesland med flera samebyar från fjäll till kust.

Destinationen har arbetat mycket med internationella marknader genom åren och har under covid-19 ställts inför stora utmaningar. Vi pratar om flygets betydelse, om den förbättrade tågtrafiken man önskar, om att inte skapa en konstruerad bild av den samiska kulturen, om besökare som man vill undvika ur hållbarhetsperspektiv och om skogsindustrin.

Ni kan se mer från destinationen Swedish Lapland på Instagram: @swedishlapland eller på www.swedishlapland.com
https://www.swedishlaplandvisitorsboard.com/om-destinationen/om-swedish-lapland-visitors-board/ kan ni läsa mer om Annikas och bolagets arbete med att lyfta Swedish Lapland som besöksresmål.

Intervjun med Annika och Swedish Lapland Visitors Board kommer att släppas i våra kanaler här på webben under våren 2021.