Camp Ripan – och utvecklingen mot ett mer hållbart hotell

Under vår resa i Norrland i februari sökte vi efter boende som var lokalt familjeägda och arbetade med hållbarhetsfrågor på ett tydligt sätt. Jag kände till Camp Ripan i Kiruna sedan tidigare men hade inte uppmärksammat hur de kommunicerade hållbarhet förrän nu. Det gjorde mig nyfiken så vi bokade in ett besök hos dem och träffade Frida Lind-Oja som äger och driver hotellanläggningen tillsammans med sin bror Dennis Lind.

Här är en sammanfattning av vårt samtal som, som vanligt, kom att handla om hållbarhet. Om vad man gör idag, och vad man önskar att man kunde göra bättre.

Bakgrund
Det var egentligen Frida och Dennis föräldrar Monica och Ove Lind som kom på idén att ta över den camping som låg här tidigare. Och så blev det, år 2002, efter att föräldrarna stämt av med sina barn som absolut var med på tåget och ville delta i utvecklingen av anläggningen. Idag är det syskonparet Frida och Dennis som tillsammans driver anläggningen.

Icehotel i Jukkasjärvi var ofta fullbokat och gästerna behövde andra ställen att bo på, så efterfrågan på fler boenden fanns. Det var från början också många norska barnfamiljer som stannade till för övernattning sommartid på sin resa ner till den svenska kusten.
Redan från början ville man ha en röd tråd i verksamheten som grundade sig på den kultur som fanns i området i Kiruna. Eller den mixen av tre kulturer som finns här – det samiska, det tornedalsfinska och rallarkulturen. Och så fick det bli.

Till en början pratade man inte så mycket om hållbarhet. Det var nog få som gjorde det då. Men redan 2005 började tankarna på att utveckla en betydligt mer hållbar inriktning ta form och när man 2008 gjorde en stor investering och renoverade upp anläggningen hade man bestämt sig för att man från och med nu ville göra det på ett miljömedvetet sätt.

Vilka besöker Camp Ripan idag?
Sommartid är det fortfarande många som reser hit från Norge, men besökarna kommer även från Tyskland och Frankrike. Fly & Drive är ett populärt resesätt i norr och här på Camp Ripan har man ställplats för husbilar.
Vintertid kommer besökaren för norrskenet och vinteraktiviteterna, ofta från England och Tyskalnd och ibland även USA. 112 nationaliteter har man upptäckt bland besökarna på Camp Ripan som har ca 70% internationella gäster och 30% svenska gäster.

 

Hur involverar man de anställda i sin filosofi?
Här har man Camp Ripan Akademin, en två veckor lång utbildning som genomförs inför varje sommar- och vintersäsong med ny personal. Här får personalen lära sig mer om hur Camp Ripan arbetar, hur man vill att värdskapet ska fungera, personalen får arbeta inom flera olika områden på hotellet för att lära sig mer om alla olika enheter och de får delta i aktiviteter genomförs av de aktivitetsföretag som hotellet samarbetar med.

 

Hur arbetar ni för att göra ert hotell mer miljövänligt idag?

Klimatsmartare kök
Köket har nyligen totalrenoverats och i samband med det såg man till att investera i den senaste utrustningen för att skapa ett mer klimatsmart kök.
För att spara på energi har man nu energisnåla kylar och frysar, en diskmaskin som anpassar disktiden beroende på hur smutsig disken är, och induktionshällar. Ett nytt ventilationssystem tar med sig värmen som genereras i köket och transporterar den vidare för uppvärmning av andra delar av anläggningen.
På väggen sitter numera en tavla som visar energiförbrukningen i köket, så att man kan se hur energieffektivt man arbetar.

Matavfallet vägs med målet att minskas, men det matavfall som ändå kvarstår går ner i en mullmaskin där det ligger i ett dygn för att sedan bli gödsel. Camp Ripan har nyligen inlett ett samarbete med ett lokalt företag som använder avfallet för att göra jord. Planen är att matavfallet ska bli till jord i det växthus man planerar att bygga på Camp Ripan.

På tallriken och i glaset då?
Här serveras i första hand lokal mat med råvaror efter säsong, och man ser till att tillvarata hela djuret.

På menyerna finns att läsa ”Vår Mat…. Varje rätt har sin historia. Vi vet var renen strövat och var fisken fångats. Maten tillagas med omsorg efter gamla recept…” På baksidan av menyerna kan gästen läsa kort om de olika finesserna i köket, ex ”Allt organiskt matavfall komposteras och kan sedan användas som gödsel till att odla nya råvaror”. Här framgår även att alla viner är ekologiska eller biodynamiska och kommer från småskaliga producenter.

SPA-avdelningen
Det här är obanad terräng för mig, jag är alldeles för dåligt insatt i hur en SPA-anläggning kan bedrivas så miljövänligt som möjligt, men Dennis, Fridas bror som är VD för Camp Ripan och mer insatt i de tekniska lösningarna kring fastighetsskötseln kommer förbi och berättar om hur de gjort här.

Han berättar att man försöker göra det så hållbart det går. Man använder kolsyra istället för saltsyra (klour) och poolerna värms upp med fjärrvärme vilket är det bästa alternativet här på platsen. Även här finns en värmeväxlare som skickar överskottsvärme vidare till andra delar av fastigheten för uppvärmning.

Frida berättar om de produkter som SPA-gästerna använder. Den består av en björklövsskrubb som de tillverkar själva. Kaffe som sparats i köket blir till en kaffe- och kakaomask och fotsaltet består av enbär och pellets/malmkulor från gruvan.

Vilka är era utmaningar utifrån hållbarhetsperspektiven?
1, Transporterna. Att besökaren många gånger reser hit med flyg. Det finns tåg visserligen men gästen påpekar att de inte är snabba eller fräscha nog. Det skulle behövas en uppfräschning av tågen och järnvägarna för att snabbare och smidigare kunna transportera besökarna på räls från södra Sverige och upp till Kiruna. Gästerna har för lite tid på sig och väljer att flyga istället för att ta tåget.

Lokalt i Kiruna finns kommunens flygbuss som trafikerar mellan flygplatsen och centrum, men dessvärre går flygbussen inte runt till de olika hotellen och därför väljer många resenärer istället att ta en taxi direkt från flygplatsen till hotellet.

2, Camp Ripan är en större anläggning med mycket personal. Även om all personal får utbildning om vad som gäller på företaget är alla individer som inte alltid fullföljer de rutiner som företaget vill arbeta utifrån. Det är ett ständigt pågående arbete där avdelningscheferna löpande följer upp och poängterar vad som behöver göras och varför.

3, Att få med samarbetspartners och leverantörer i miljötänket. Alla aktivitetsleverantörer skriver på ett avtal som Camp Ripan tagit fram, med riktlinjer som berör miljö- och säkerhetsarbete. Men även om det skrivs på är det en utmaning för hotellet att säkerställa att kriterierna alltid efterlevs.

På tal om avtal – vad har Camp Ripan själva för märkningar?
Den lokala Sustainable Arctic Destinations som utvecklats av Kiruna Lappland
Svanen och Nature’s Best. Svanen följs upp årligen och där är kraven tuffare. Nature’s Best hade kunnat vara bättre, men faller på att de inte arbetar med uppföljning på samma sätt.

 

Samarbeten och samhället
Runt 2019 tog Camp Ripan tillsammans med några andra turistföretag initiativet till att bilda ett Hållbarhetsråd med syfte att få till en mer hållbar destination. I rådet ingick de större boendeanläggningarna som Camp Ripan och Icehotel, samt industrierna som LKAB och destinationsbolaget Kiruna Lappland. Man hade önskat att kommunen även skulle kunna delta men tackade nej för de kunde inte avvara personal för utvecklandet av Kiruna som en mer hållbar destination.

För övrigt samarbetar man med lokala aktivitetsföretag, med andra hotell – här säljer man varandra och har gemensamma paket, man har en bra dialog med samebyarna och med destinationsbolaget Kiruna Lappland.

Läs mer om Camp Ripan, deras hållbarhetsarbete och se hur de kommunicerar kring hållbarhet här på sin webbplats: https://ripan.se/om-oss/miljo-och-hallbarhet/

– – –

Mina eftertankar… om att kommunicera hållbarhet
Att kommunicera och berätta om vad man gör bra, det är något som vi ofta pratar om inom branschen att vi alla generellt måste bli bättre på. På Camp Ripan har man lyckats riktigt, riktigt bra med det. Man är tydlig med sitt arv, den röda tråden med de kulturer som färgat Kiruna är tydlig, man berättar på olika sätt för gästen om tradition och miljöarbete. På webben finns mycket läsa om vad man gör för att minska klimatpåverkan och man gör det på ett fint sätt med text, bilder och filmer.

Det jag saknar är något jag saknar från faktiskt alla hotellanläggningar och övriga turismföretagare är att kommunicera om det som man inte gör, men önskar att man gjorde. Att man är mer öppen och transparant utåt med vad man har kvar att göra, vad man vill förändra och vad som hindrar den förändringen från att ske.

Forskningen säger att det är bra att visa upp allt det positiva som görs ur klimatsynpunkt för att det inspirerar andra till att ta efter. Jag tycker absolut att vi ska fortsätta med det, men jag ser också att det finns stora risker med att inte också lyfta sina utmaningar, för kan vi inte identifiera våra problem kommer vi inte kunna lösa dem, och om vi inte är öppna för att diskutera våra utmaningar kommer vi heller inte få hjälp att lösa dem. Det läggs mer på våra axlar att själva hitta och lösa våra problem, visst blir det tungt då. Det är alltid upp till oss själva att förändras, men det är ju så mycket lättare när man kan dela det svåra med andra och hjälpas åt att förändras tillsammans.

Det är därför jag vill lyfta utmaningar i Let’s Meet & Talk. För att jag tror på att vi alla behöver förändra vårt sätt att kommunicera hållbarhet både internt, externt och att vi framförallt inom branschen ska kunna prata öppet om vart vi står och vart vi vill så vi gemensamt kan hjälpas åt för att lyckas. Ska vi fortsätta sitta med våra svagheter och utmaningar på kammaren kommer förändringen gå för långsamt.

 

Tack Camp Ripan!
Ett stort varmt tack till Camp Ripan och Frida för att ni välkomnade oss och tog er tid till att sitta ner och prata på djupet om ert arbete med oss på precis det öppna och ärliga sätt som jag hoppas att fler turismföretagare kommer göra i framtiden. Ni är riktigt bra på att kommunicera vad ni gör för miljön och hur ni väver in tradition och kultur i er verksamhet – jag uppmuntrar andra att titta på er som ett gott exempel!