Livet är en ständig avvägning mellan å ena sidan, och å andra sidan – det tror jag att vi alla kan vara överens om. Vilka sanningar som sedan ska läggas på den ena respektive andra sidan är lite svårare att landa i. I år firar jag tioårsjubileum som bloggare. Det är mycket som har hänt sedan jag publicerade mina första blogginlägg, både med mig själv och den turistbransch jag senare kom att verka i. På gott och ont ska tilläggas! Begrepp som “flygskam” och “klimatskam” är idag lika självklara som kontroversiella, och begreppet “hållbarhet” går som en röd tråd genom allt från bolagsrapporter och styrdokument till blogginlägg.

Ibland blir jag trött på medvetenheten, det ska erkännas. Lika ofta blir jag trött på omedvetenheten. För länge sedan poddade jag och Lisa om att “det måste vara lätt att välja rätt”. Men är det verkligen lätt, i praktiken? Och vem bestämmer egentligen över vad som är rätt? Det finns många självutnämnda experter i självutnämnda jurys, både i kommentarsfält och interna diskussioner. Jag agerar själv som en av dem mellan varven. För att försöka illustrera svårigheterna, och motsättningarna, har jag nedan skrivit tio påståenden att agera på. Vissa av dessa scenarion är självupplevda under de senaste åren, andra är överdrivna och tillspetsade för att visa på olika perspektiv.

Ett inlägg om svensk turism i Landet Lagom

marstrand

#1. Res inte utomlands! Tänk på klimatet! Svemester är underbart, ut och njut – Sverige är fantastiskt!

*Planerar för en semester i Sverige.*

“Fast hallå där, vänta nu… res inte för mycket i Sverige, och res heller inte oansvarigt! Flera svenska turistorter är överexploaterade, våra fjäll klarar inte den tunga belastningen av turistströmmar och det är alldeles för mycket bilar ute på vägarna.”

#2. Svenska resebloggare skriver bara om utlandsresor, varför satsar ni inte mer på att lyfta Sverige?

*Kontaktar oräkneliga svenska destinationer för samarbeten.*

“Vi har tyvärr satsat hela vår marknadsbudget på att bygga en ny flygplats. Vi jobbar faktiskt mest med de utländska marknaderna och ser stor potential där. Vårt huvudfokus stavas E-X-P-O-R-T-M-O-G-N-A-D!!!” (Förtydligande om begreppet exportmognad”Att känna den internationella målgruppens behov och drivkrafter för att kunna anpassa den egna verksamheten och erbjuda produkter och tjänster som matchar deras efterfrågan.” )

#3. “Skriv mer om dina resor från vackra platser i Sverige!”

*Skriver inlägg om Österlen och Höga Kusten.”

“Eh, skriv absolut _inte_ om Österlen, Bohuslän, Abisko och Höga Kusten – de behöver faktiskt inte fler turister. Skriv istället om okända platser.”

#4. Visa oss dina svenska smultronställen, inte sevärdheter som alla redan känner till!

*Skriver inlägg om doldisar i turist-Sverige.”

“Men vad sysslar du med? Vill du att dessa platser/vandringar/sevärdheter etc ska förvandlas från hemligt magiska oaser med ett fåtal lokala besökare till något slags turistjippo med glasskiosk och minigolf!?”

#5. Vi håller på att “skärma sönder” hela mänskligheten. Folk verkar inte göra något annat än att kolla på sina skärmar!?

*Köper friluftsutrustning för att uppleva mer av Sverige.*

“Det är inte klokt hur många okunniga prylfanatiker som har noll koll på naturen. Här kommer storstadsfolket och exploaterar Sveriges skogar, stigar och leder.”

#6. Uppmuntra inte folk att resa under högsäsong, se till att de reser off season.

*Bokar en weekend till en svensk småstad i november.*

“Va, nej – vårt hotell har stängt för säsongen! Och restaurangen också. Och fiket. Kom tillbaka i slutet av maj, vi håller öppet fram tills skolorna börjar i augusti.”

#7. Tillväxt är enda vägen framåt! Den skapar arbetstillfällen och välfärd!

*Uppmuntrar folk att resa för att stötta våra svenska turistentreprenörer, och företagare att drömma stort och våga satsa.”

“Nej, alltså _småskalighet_ är enda vägen framåt! Och minimalism. Och hållbarhet. Småskalig, minimalistisk och hållbar tillväxt. Japp, så måste det bli!”

#8. Det är så sjukt tråkigt att vandra när det ligger skräp längs hela vägen. Och lederna var dessutom DÅLIGT UTMÄRKTA! Hur svårt ska det vara liksom!?

*Föreslår entréavgift för svenska nationalparker och tillhörande vandringsleder.*

“Eh, inträdesavgift? Aldrig i livet! Naturen ska vara öppen och tillgänglig för alla! Det ska vara jämlikt. ALLA måste ha råd att vistas i naturen, annars blir det en klassfråga!”

#9. Det är för många orutinerade vandrare i vår vackra svenska natur. De packar för mycket och klär sig dessutom olämpligt.

*Köper nya vandringskläder.*

“SNÄLLA RARA! Det blir nästan skrattretande att se dessa nyekiperade och kapitalistiska newbies i fjällvärlden som kommer i sprillans nya kläder från topp till tå. Jag köpte minsann alla mina kläder second hand, och har dessutom gått i mina gamla vandringskängor i över 25 år nu.”

#10. Det är tråkigt att vara turist i Sverige. Hotellfrukostarna bjuder inte på det lilla extra och servicen är obefintlig.

*Tipsar om bra svenska hotell.”

“Det är så SJUKT dyrt att resa i Sverige! Orimligt dyrt. Nästa gång bokar jag en resa till Asien istället, där får jag mycket mer för pengarna.”

svensk turism i landet lagom
2020 är året då flygskam byttes mot skidskam.

Känner ni igen er i resonemangen? Resonemang som på så sätt och vis har ställts på sin spets inte minst nu under Corona. Stötta våra företagare! …men gå absolut inte ut och ät på restaurang. Ut och rör på er för att inte bli deprimerade! …men åker du iväg till fjällen är du rökt.

Min vän och kollega Lola A Åkerström har skrivit en bok om vår svenska hemlighet – och visst säger rubriken mer än tusen ord: Lagom: The Swedish Secret of Living Well (boken kan du förresten köpa här.) Lagom är bäst. Ingen protest! Eller?

Edit 29 april 2021: Linda Staaf, turismföretagare och inspiratör (som bland annat föreläser inom hållbar turismutveckling) har bemött påståendena ovan – läs gärna för kloka tankar: Turism i Landet Lagom.


Nu vill jag gärna höra dina tankar och åsikter om turismen i Landet Lagom! (Och fyll gärna på med fler påståenden/exempel och tillhörande resonemang som du själv har stött på.)

(Fotograf av huvudbilden på Annika: Katarina Wohlfart )