v.43: Påverkan – Influencers roll i samhället

Vad är en influencer?
”Influencer (influerare-från engelskans påverkare) är en inspiratör, motivatör, opinionsskapare som genom sitt agerande påverkar vad andra människor gör. Ofta är målet att få folk att handla vissa varor eller tjänster vilket gör att influencern också är säljare och marknadsförare.

Influencers påverkar och informerar andra personer genom sina bilder, videoklipp, kommentarer och inlägg på internet. Influencers används ofta som ett samlingsnamn för bloggare, twittrare, youtubare, facebookare med flera. ”

Texten ovan är hämtad från www.framtid.se/yrke/influencer och ger en förklaring till vad begreppet kan innebära. Ett yrke som några idag kan leva på ekonomiskt. Om man vill förstås, och det finns både frivilliga och ofrivilliga influencers också. Egentligen är har vi nog alla en influencer inom oss, frågan är bara hur stor plats den tar och vad den förmedlar.

Hur hamnade influencers i en dialog om hållbar utveckling av turism och friluftsliv?

Influencers anlitas idag ofta av destinationer eller turismföretag med syfte att marknadsföra en plats eller en verksamhet, eller så kan de anlitas av företag som säljer produkter ämnade för exempelvis friluftsliv.
De har en större roll att spela än vad kanske många tror, tar en enorm plats i samhällskommunikationen och är en viktig länk i samspelet. De informerar, inspirerar och påverkar mer och snabbare med samhällsinvånare än vad offentlig sektor och näringsliv gör.

Influencern har en stor påverkan på andras beteenden och köpeprocesser, så vilket ansvar har de? Får de tydliga ramar från sina uppdragsgivare? Är de insatta i det lokala hållbarhetsarbetet? Det är några av de frågor Let’s Meet ställer i veckans videoavsnitt.

Veckans gästbloggare – Annika Myhre som driver resebloggen Resfredag
Veckans funderare
– frågor att ställa sig själv eller diskutera med vänner, kollegor eller i klassrummet.
Veckans teasers
på tema påverkan – influencers roll i samhället
Veckans videoavsnitt: Dubbelavsnitt! Linda Åkerberg på Wilderness Stories och Evelina Utterdahl på Earthwandress

Tyck gärna till här eller i våra sociala kanaler där innehållet också delas under veckan:
Instagram: www.instagram.com/letsmeetandtalk.se/
Facebook: www.facebook.com/letsmeetandtalkframtid

 

Veckans gästbloggare

GÄSTBLOGG En som funderat mycket på just de här frågorna är Annika Myhre som driver resebloggen Resfredag – i sitt inlägg beskriver hon dilemmat som uppstår när man som influencer vill göra ”det rätta”. Läs hennes inlägg här!

 

Veckans funderare

1, Till er som anlitar influencers för uppdrag…

”Hur resonerar ni kring val och strategier vid samarbeten och brukar ni tänka på vilka platser och årstider ni väljer att lyfta fram i det ni förmedlar vidare via kanaler som dessa? Låter ni skribenterna få ta del av era hållbarhetsstrategier?”

2, Hur skulle det optimala samarbetet se ut mellan uppdragsgivare och influencer – ur hållbarhetsperspektiv?

3, Finns det certifierande influencers?

(…precis som det finns en mängd märkningar för allt man idag konsumerar – prylar, kläder, hotell och till och med rena tjänsteföretag som arbetar med naturupplevelser.) Om inte, skulle det vara möjligt och hur skulle en sådan certifiering eller märkning  kunna se ut?

 

Veckans teasers på temat påverkan – Influencers roll i samhället

 

 

Veckans videoavsnitt – två avsnitt denna veckan!

1, Linda Åkerberg från Wilderenss Stories

Linda Åkerberg är författare, bloggare, reseskribent, äventyrare och influencer – allt med inriktning på friluftsliv och natur. Vi träffas i Stockholm och pratar om den påverkan hon har och det ansvar hon känner för det hon gör i sitt arbete.

 

2, Evelina Utterdahl från Earthwanderess

I det här avsnittet träffar vi Evelina Utterdahl som driver Earthwanderess, en blogg om ett mer hållbart resande och livsstil. Vi pratar mycket om påverkan och ansvar, och om att vi alla påverkar vår omgivning med våra val.